Sex Education, een must see voor iedereen!

Sex Education op Netflix gratis kijken via ilvy.com
Sex Education op Netflix

Door Drs. Nynke Nijman: Bij de eerste aankondiging van deze serie op Netflix, kreeg ik van vier verschillende mensen een bericht of ik de serie al had gezien. De aankondiging deed hen namelijk denken aan mijn zoontje, die opgroeit als zoon van een seksuoloog en relatietherapeut.

En met hetzelfde enthousiasme dat zij mij benaderden, bekeek ik de serie. Het vertelt het verhaal over de seksueel onervaren Otis, wiens moeder een bekende en zeer seksueel ervaren seksuoloog is. In de praktijk is Otis dan wel onervaren, maar hij heeft een enorme therapeutische kennis opgedaan door zijn moeder.

Op school blijkt er een grote vraag te zijn naar seksuologische en relationele begeleiding en Otis is de man die zijn mede schoolgenoten daarin kan helpen. Er zijn verschillende verhaallijnen: allemaal herkenbaar en een aantal zeer ontroerend. Het gaat over seksuele ontwikkelingen, seksuele vaardigheden, intimiteit, lastige ouders, relaties, eerste keren, onzekerheden, sexting, schaamte en onervarenheid. Over verliefd zijn, eerste liefdes, verloren liefdes, de puberteit, aannames, afwijzing en verwachtingen.

Naar mijn idee is deze serie een aanrader voor iedereen: voor zowel jongeren als voor ouders met jongeren. Maar wellicht ook voor ieder ander die over seksualiteit en relaties wil leren, want de informatie die gegeven wordt klopt, mythes worden bestreden en nieuwe perspectieven worden geboden. En dat alles met een gezonde dosis humor. Wij zijn fan!

Door Inger Tempels: Vind je het lastig dat ik seksuoloog ben? Een vraag die ik mijn puberdochter weleens stel en waar ze altijd spontaan op reageert: ‘Nee hoor mam, er zijn maar weinig van mijn vrienden die dat weten. En het is toch een belangrijk onderwerp waar jij mensen mee kan helpen’.

De ophef die het teweegbrengt als je moeder seksuoloog is, valt dus gelukkig alles mee. Maar dit is wel de basis van de nieuwe Netflix serie Sex Education. En ik ben fan.

De seksueel onervaren 16-jarige Otis leeft samen met zijn moeder, een bekende sekstherapeut die geen blad voor haar mond neemt. In de praktijk is Otis onervaren, maar zijn kennis van seks is enorm. Met dit gegeven trekt hij de aandacht van het coolste meisje op school. Samen starten ze een seksspreekuur op school en al snel blijkt dat alle seksuele vragen en strubbelingen aan de orde zijn. Het gaat over seksuele ontwikkelingen, vaardigheden, masturberen, eerste keren, angsten, sexting, gender en seksuele diversiteit, verliefdheid, verwachtingen, teleurstellingen, vriendschappen en onzekerheden. Niets blijft onbesproken en de informatie die, via Otis, zijn schoolgenoten en de kijkers thuis bereikt klopt.

Volgens mij is deze serie heel goed te gebruiken als seksuele voorlichting. Het is bewezen dat een goede positieve seksuele voorlichting belangrijk is voor het op latere leeftijd kunnen genieten van seks. De laatste jaren is er meer aandacht voor de inhoud van de voorlichting, want nog teveel is de informatie eenzijdig en onvolledig.

Een paar jaar geleden was ik betrokken bij de theatervoorstelling van de bloempjes en de bijtjes. Met 99 woorden werden alle aspecten van seks benoemd en uitgespeeld door acteurs. Het stuk zorgde voor veel rode oortjes in de zaal. Bij 100 kinderen van spanning en enthousiasme en bij de leraren vooral van ongemak. Als ik na de voorstelling op de rand van het podium zat, stond er altijd een lange rij kinderen te wachten op hun beurt om die brandende vraag aan mij te kunnen stellen. Voordat ze terug gingen naar hun klas moest er een antwoord komen op die belangrijke waarom-vraag. En altijd werden we aangesproken door leraren die niet wisten dat seksualiteit als onderwerp zo leefde onder de kinderen. Tja nog te vaak is er de opvatting: ‘als je het er niet over hebt dan is het er ook niet’.

Het grote ‘akward’ moment in alle seksuele voorlichting is naar mijn idee het feit dat het altijd een volwassene is die jeugd en jongeren vertelt over intimiteit en seksualiteit. Als puber blijft uitleg door ouders of docent biologie ongemakkelijk, want diegene zie je de volgende dag, dagen en jaren daarna ook nog. En dan is daar nu de 16-jarige Otis die we vanuit onze huiskamer kunnen bekijken. Voor alle pubers, ouders van pubers en eenieder die van humor houdt en graag meer wilt weten over alle aspecten van seks. En voor de onderwerpen die mogelijk onvoldoende of nog niet aan bod zijn geweest en natuurlijk voor alle fans: er komt een tweede seizoen Sex Education. Nog even wachten.

Sex Education is te zien op Netflix. Heb je geen Netflix, maar wil je een maand gratis Netflix proberen? Klik dan hier.